duminică, 31 iulie 2011

Fallout: New Vegas, o experienţă post-nucleară desăvârşită

"War. War never changes". Privind în trecut cu răsuflarea tăiată, am realizat că al III-lea Război Mondial, cel care aproape a exterminat rasa umană şi a adus haosul, era inevitabil. Nu, nu vă speriaţi. Nu sunt un călător în timp şi nimic din ce am spus nu este real. Sunt doar acaparat de atmosfera din Fallout, mai precis de Fallout: New Vegas, ultima iteraţie a apreciatului RPG cu tematică apocaliptică.
Deşi succedă episodul Fallout 3, scenariul din New Vegas urmează un cu totul alt fir, iar personajele sunt şi ele diferite. Practic, singurul lucru care le leagă este universul post-nuclear, limbajul colorat şi gameplay-ul demenţial ce te bagă în sevraj imediat cum închizi calculatorul.
Acţiunea se desfăşoară în oraşul New Vegas (Las Vegas-ul post-nuclear), controlat de Mr. House, un individ misterios pasionat de roboţi şi în Deşertul Mojave, presărat cu numeroase orăşele în care mici comunităţi de oameni sau mutanţi încearcă să supravieţuiască şi să se dezvolte.
Două mari puteri încearcă să deţină controlul asupra banilor, armamentului şi resurselor: NCR (New California Republic) - o forţă militară relativ democratică şi Caesar's Legion - o grupare ce încearcă să imite Imperiul Roman prin vestimentaţie, dar mai ales prin structurile de organizare interne. Acţiunile ei sunt însă radicale şi de aceea mai toate comunităţile o consideră o ameninţare.

Fallout New Vegas
Ascunşi în buncăre aparent dezafectate dar în realitate ultra-tehnologizate, militarii şi cercetătorii din Brotherhood of Steel reprezintă o a treia putere în Fallout: New Vegas. BoS monitorizează tot ce se întâmplă la suprafaţă în aşteptarea unui moment prielnic care să le permită preluarea unor obiective de interes. Deşi au cele mai avansate arme şi armuri, soldaţii sunt nevoiţi să patruleze noaptea şi să spioneze fără a fi detectaţi, căci numărul lor este net inferior faţă de puterile dominante Caesar's Legion şi NCR.
Caracterul tău este un curier împuşcat în cap şi abandonat într-un cimitir de la marginea oraşelului Goodsprings - mai bine zis un sătuc. Jocul propriu-zis începe cu trezirea din inconştienţă şi discuţia cu Doc Mitchell, doctorul de la care afli că ai fost găsit de un robot pe nume Victor şi adus în casa lui pentru a fi tratat.
La fel ca în Fallout 3, în urma unei intervievări şi a unui test de aptitudini, îţi defineşti personalitatea şi abilităţile fizice. Dacă nu eşti mulţumit de rezultate, poţi alege după bunul plac aptitudinile dorite, fără să fii limitat de răspunsurile date în cadrul testelor. Firul povestirii urmează elucidarea misterului legat de nefericitul eveniment: cine a vrut să te omoare şi de ce. Dar scenariul este departe de a fi unul liniar. Numeroasele quest-uri te fac să uiţi ce urmăreşti de fapt şi ajungi să te implici în misiuni mult mai ample decât o simplă răzbunare.

Pe parcursul jocului, îţi modelezi karma în funcţie de acţiunile tale. Spre exemplu, dacă ajuţi un personaj considerat pozitiv sau ucizi un răufăcător karma ţi se îmbunătăţeşte şi ai şanse mai mari să atragi aliaţi din această categorie, iar dacă furi sau omori personaje nevinovate ajungi să fii vânat de oamenii legii.
Pe acelaşi principiu te poţi alătura uneia dintre forţele menţionate mai sus. Evident, cu o floare nu se face primăvară şi o singură misiune nu este de ajuns pentru a câştiga încrederea unei puteri precum NCR. Iar încrederea poate fi uşor pierdută dacă sprijini facţiunile rivale. Toate aceste mari comunităţi au spioni care află dacă ai lucrat pentru adversarii lor.
Fallout New Vegas
Ca să nu mă complic, am preferat să merg pe cont propriu şi să îmi urmăresc interesul personal: bani, arme şi aliaţi mici, dar deosebit de utili (spre deosebire doctori cu abilităţi speciale - capabili de implanturi avansate). Sigur, este destul de dificil până când îţi clădeşti un caracter puternic, greu de ucis. De aceea la început e bine să pari umil şi să execuţi fără să comentezi ordinele comandanţilor. După aceea însă, te poţi întoarce împotriva lor şi ajuta pe cine vrei tu. Sentimentul că nici măcar o armată de legionari furioşi nu te poate opri este pur şi simplu înălţător. Te simţi un fel de Dumnezeu al deşertului, singurele creaturi ce îţi mai pot ridica probleme fiind "Deathclaws", nişte reptile gigantice foarte rapide, rezistente şi care te pot omorî din două, trei lovituri.

Indiferent de partea cărei baricade te afli, ţine minte că toate deciziile pe care le iei pe parcursul jocului vor influenţa nu doar confruntarea finală între marile puteri, ci şi comunităţile mai mici.
Să spunem câteva cuvinte şi despre dificultatea jocului. Ca mega-fan al seriei (începând cu primul Fallout apărut în 1997 şi până astăzi, exceptând eşecul numit Fallout: Tactics), am observat o scădere tot mai mare a nivelului de dificultate. Şi nu mă refer la faptul că poţi alege să joci pe diferite niveluri, ci la uşurinţa cu care finalizezi quest-urile. Mi-aş fi dorit ca, de la episod la episod, dialogurile să devină din ce în ce mai complexe, mai apropiate de realitate, nu să mă învârt în jurul a patru, cinci variante de răspuns, dintre care una duce la deschiderea quest-ului sau la pasul următor, iar restul informaţiilor sunt de cele mai multe ori balast, interesant poate doar prin prisma faptului ca sunt amuzante sau oferă detalii despre oamenii şi locurile din New Vegas.
Fallout New Vegas
Uşurinţa cu care îţi elimini adversarii şi duci la bun sfârşit quest-urile depinde foarte mult şi de modul în care îţi clădeşti caracterul şi îţi alegi perk-urile (abilităţile speciale).
Eu unul, am ales un caracter ce are ca abilităţi principale "Small Guns", "Repair" şi "Barter", dar pe măsură ce am capătat experienţă am punctat şi la alte capitole pe care le-am considerat importante: Lockpick, Medicine şi Energy Weapons. Fizic, moral şi meta-emoţional, am construit un personaj agil, inteligent şi norocos.
Am lăsat la urmă partea legată de grafică, deoarece aici nu sunt prea multe de spus. Nu sunt îmbunătăţiri evidente faţă de Fallout 3, dar jocul place şi vizual, în special datorită efectelor slow-motion din timpul luptelor şi a violenţei fără margini. Din păcate, bug-urile sunt prezente la datorie şi se întâmplă destul de des să te sâcâie: soldaţi şi creaturi blocate în pietre sau intrate pe jumătate sub pământ, A.I. retard (după ce eşti prins că furi din buzunar şi ameninţat, victima îşi vede mai departe de drum etc.).
Cu toate acestea, Fallout New Vegas rămâne un joc extrem de solid, pe care imediat după ce îl vei termina vei simţi nevoia să reiei anumite misiuni (în special cele care decid finalul jocului) sau să cauţi pe net un Expansion Pack. Deocamdată, Bethesda a anunţat un nou episod disponibil doar pe Xbox - Dead Money se numeşte. Sperăm ca în curând să fie anunţat şi pe celelalte platforme (Windows şi PS3).
Fallout New Vegas

0 comentarii: