sâmbătă, 30 iulie 2011

Google+ versus Facebook, prima înfruntare

Google+ s-a lansat la sfârşitul lui iunie şi, în doar două săptămâni, a reuşit să adune peste 10 milioane de utilizatori - o cifră record pe care nicio altă reţea de socializare nu a reuşit să o atingă până în prezent. Practic, Google+ este produsul online cu cea mai rapidă creştere din istorie, asta în condiţiile în care accesul se face încă pe bază de invitaţie.
UPDATE: După trei săptămâni, Google+ a depăşit numărul de 20 de milioane de utilizatori. Cei mai mulţi sunt în Statele Unite (5 milioane) şi în India (2,8 milioane).


Ne aducem aminte că Facebook a stat multă vreme în penumbră până când a reuşit să accelereze şi să ajungă la cei 750 de milioane de utilizatori de astăzi. Din 2005 (momentul în care a trecut la stadiul de site de cămin la site serios, consemnat la adresa facebook.com) şi până în 2008 a crescut cu greu la 100 de milioane, abia apoi a urmat marele "boom". Iată mai jos un tabel care arată evoluţia Facebook din 2008 şi până azi.
Evoluţie Facebook
Cifre Facebook

Chiar dacă "armatele" sunt incomparabile ca număr, lupta cot la cot reprezintă doar o chestiune de timp. E greu să spunem exact cât va dura (unii zic doi-trei ani, alţii mai mult), dar afirmaţia cum că Google+ va ameninţa supremaţia Facebook în aproximativ trei ani poate fi susţinută din cel puţin două puncte de vedere:
1. Google deţine resursele necesare: este practic cea mai importantă companie din online (nu degeaba i se spune "gigantul din online"), are banii şi se poate folosi de celelalte servicii (cel mai important fiind motorul de căutare, dar şi GMail) pentru a aduce utilizatori în reţea.
2. Oamenii, oricât de atractiv ar fi produsul utilizat, vor la un moment dat altceva şi nu ezită să migreze către acel ceva dacă sunt încântaţi de cum arată şi cum funcţionează. Dar în momentul în care cineva se decide să migreze către alt serviciu, cifrele nu se schimbă foarte mult, iar unul dintre motive este acela că respectivul individ, în marea majoritate a cazurilor, nu-şi va şterge contul de pe vechiul site ci va deveni un utilizator ocazional sau inactiv. De aceea este important să se ţină cont de statistica referitoare la utilizatorii activi. Personal, am o mulţime de conturi pe diverse site-uri de socializare, dar de multe dintre ele am şi uitat. Sunt convins că mulţi dintre voi puteţi confirma această situaţie.
Pe lângă cifre, am mai constituit o listă pro şi contra (de atuuri şi puncte slabe) ce caracterizează în momentul de faţă aceste două reţele de socializare. Lista poate fi extinsă cu contribuţia fiecărui utilizator - păreri, aşteptări, idei de dezvoltare ş.a.m.d.
Avantaje Facebook
  • Aici ai cei mai mulţi prieteni, colegi, cunoscuţi şi necunoscuţi - deci dacă te decizi să pleci pe G+ trebuie să o iei de la zero.
  • Eşti familiarizat cu interfaţa.
  • Profilul poate fi completat cu o mulţime de informaţii, în vreme ce pe Google+ ai puţine câmpuri la dispoziţie.
  • Ai o mulţime de jocuri în reţea (ce-i drept majoritatea îţi mănâncă timpul degeaba iar uneori şi banii - vezi Farmville).
  • Majoritatea producătorilor de aplicaţii mobile au implementat opţiunea de sharing pe Facebook.
  • Butonul de Like spune mai multe decât corespondentul de pe G+ ("+1").
Avantaje Facebook
Mark Zuckerberg, fondator Facebook

Avantaje Google+
  • Modulul "Circles" îţi permite extrem de facil să-ţi construieşti grupurile de socializare şi să vezi exact la cine ajunge postarea ta. Pe Facebook uiţi uneori de setările de la privacy, iar mesajul tău poate fi văzut de cine nu trebuie.
  • Pe Google+ nu eşti bombardat cu tot felul de aplicaţii spam / inutile / malware.
  • Posibilitatea de a edita textul postat.
  • Interfaţă modernă, dezvoltată în HTML5.
  • Aplicaţie de video-chat bine pusă la punct şi galerie foto superioară celei de pe Facebook.
  • Butonul "+1" nu are doar o relevanţă pentru utilizatori, ci şi pentru motorul de căutare.
Google
Larry Page, Eric Schmidt şi Serghei Brin - Google

Situaţia, luată punctual, este echilibrată (6 - 6). Ca importanţă însă, atuurile G+ sunt mai grele. Rămâne de văzut cum se va dezvolta Google+ şi cum va răspunde Facebook. Aşteptăm cu interes părerile voastre, mai ales dacă folosiţi ambele reţele de socializare.

0 comentarii: